Friday 6 July 2012

Ada Apa Di Apium Nilam Puri ??.....

Hurm...bila bace tajuk kt atas mesti semua orang tertanya tanya kan??..hehe..saje je saya buat persoalan mcm tu..saya nk semua orang  kenal tmpat ni..x kenal maka x cinta kan..hihi..okai,focus!!..hurm..,apa yang saya nk kongsikan kt sini ialah pengalaman saya duk sini hmpir sebulan lebih dh...tp mungkin x kseluruhannya sy kongsikn..hanye sekadar renungn brsama.,,bacalah kisah ni dan ambik pengajaran sbb sy kongsikan kisah ni bkn saje-saje dan suka-suka..saya juga memohon agar Allah redha dengan apa yang saya kongsikan..Selamat Membaca !! wallahualam..

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

     
       "27 Mei 2012.....tarikh inilah yang menjadi sejarah dalam hidup saya...tarikh yang mana saya mendaftar secara rasminya di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Nilam Puri,Kelantan...pd awalnya..,saya sgt bersyukur sbb dpt masuk sini nak2 kos yang saya idam-idamkan dr dlu,,Syariah..tp dlm mase yang sme..hati saya masih berbelah bagi..bleh dikatakan 50/50 lh sbb saya pn mngharapkn IPG..lau saya dpt,mmg saya nk msuk sbb dr dlu lg saya nk jd seorang pendidik..kos yg saya plih kt sne Pendidikan Islam..dua2nya melibatkan kos agama...ble mmkirkan blek bnde ni,saya rase sgt2 brsyukur sbb dipilih untuk mndalami bidang agama ..bg saya,,x semua org yg trplih untuk masuk dalam bidang ni dan org yg dplih ini sumenye dplih oleh Allah..tmbulnya minat nk mndalami ilmu agama krn saya berpegang pd prinsip hidup saya sndri..

   "Setiap orang yang bergelar muslim wajib belajar ilmu agama..sebab ilmu ni fardu ain..ilmu ni sangat istimewa dan Allah akan sentiasa meredhai org yg belajar ilmuNya.."
       

         Bagi saya,redha Allah tu sangat2 penting..ikutlah nk buat ap skalipn,niat utk mndpt redha Allah psti yg utama..sbb ap yg kite buat semuanyer kita ltakkan spenuh harapan dan bertawakkal kpd Allah..InsyaAllah,,dengan niat ikhlas dan nk mndpt keredhaanNya,,Dia akan permudahkan urusan kita..ok..berbalik kpd ap yg sy nk kongsikn td,,sbb hati sy boleh brbelah bg mcm tu krn pd awlnya sy mmg xbleh trime peraturan kt sini..bg sy,,nilh first time sy jmpe praturan terutamanyer utk akhowat yg bg sy pd awlnya enth ap2..aneh !!..tu jer yg sy bleh fkirkn mse 2..tp sy xbleh nk critekn dgn lbih lnjut krn ia mlibatkn peraturan utk akhowat shj...tp,,slps 2 mnggu,,enth kenapa  hati sy ckup tenang di sini...seolah -olah saya dpt merasakan Allah sentiase ada brsama sy..dan sy berusaha untuk berfkiran positif trhdp semua bnda termsuklh peraturan td...hari demi hari,,saya mula merasakan tempat saya mmg di sini. walaupn mse tu kputusn ipg blum kluar...hati saya sangat dekat dengn tmpt ni dan sy mmg mrsakan Allah sntiase ad brsma sy..biah di sini sgt terjaga...semua akhowat pkai tudung labuh,musolla plk masih dihidupkan dengan cahaya solat berjemaah,ikhtilat msh trjaga dan suasana di sini....benar benar dalam suasana ISLAM !!


        "Allah,,betapa bersyukurnya diriku kerana ditempatkan di sini..aku mengaku kesilapanku yang lalu kerana tidak memikirkan hikmahMu..ampunilah aku...jadikanlah aku seorang hamba yang sentiasa mensyukuri nikmat-nikmatMu..aku bersyukur kerana aku salah seorang daripada berjuta juta umat islam yang mendalami ilmuMu..terima kasih Ya Allah kerana memberikan taufik dan hidayahMu untukku....."




         Rupa2nya semua ini merupakan petunjuk awal bahawa tmpt sy mmg disini..kputusan ipg telah kluar pd 11/6/2012.. dan sy dimklumkn TAK TERPILIH...hurm..wlau mcm nme skalipn,,sdih tu ttap ad pd awlnyer..tp alhamdulillah,,dgn adanya shbt2 di sini yg memberikn support mmbuatkn manisnya ukhuwwah itu dpt dirasakan shinggalah ari ni..setiap hujung mnggu,kteorg (akhowat shj ) bg majmuah 4 akn mmbuat liqo' utk mngeratkn lg ikatan kami..mse tu lh,,masing-masing meluahkan masalah yang ada dalam diri..kiteorg nangis same2 dn muhasabah diri same2..Allah !!..betapa manisya berukhuwwah keranaMu...baru ku rasai betapa indahnya ikatan persahabatan ini..moga2 berkekalan hingga ke syurga..AMIN....


[ Ambiklah pengajaran daripada perkongsian ni..setakat ni saje yang dapat saya kongsikan..same2lah kita mendoakan semoga redha Allah sentiasa ada bersama kita..InsyaAllah..luv u,ALLAH !! ]

         
                   ( SAHABAT-SAHABAT SEPERJUANGANKU : MAJMUAH 4-AKHOWAT )


                         yang ni mase kiteorg tgh bncang nk buat latihan tobur..hehe..smiles..^_^




                                          aish budak2 ni..kat sayur pon nk brgmbar..hehe..



                                              Gadis muslimah moden...subhanaAllah.. !!..hehe



           

                                   kebosanan melanda...xde mood nk bergmbar..kan2 ??..huhu                





                                               mas'ulah kesayanganku !!..ayunyer..^_^




                mase ni kteorg tgh cari brg2 utk jamuan kt Tesco..xpe..jgn kalut2..amik gmbr dlu..^_^





                                    aish...apelah bdk2 ni..dengan air pn nk brgmbar ker ??..hehe



                                      tgh tnggu azan ni utk iftar jam'ie dgn akhowat majmuah 4...^_^

\


                       
                                 Allah !!..indahnya ukhuwwah kami sekarang..moga berkekalan..amin..




                                           aiwaah farah..smpat lg senyum dpt kamera yer...^_^




No comments:

Post a Comment